Huaibei ontdekt

29 april 2018 - Huaibei, China

Zaterdag 28 en zondag 29 april,Wat kan je in een weekendje Huaibei toch leuke dingen ontdekken. Zaterdag lekker uitgeslapen na een toch wel intensieve vrijdag. Lekker ontbijtje genomen en ons verbaasd over hoeveel mensen er in het hotel zitten, bijna privé ontbijt. Tis sowieso erg rustig, waarschijnlijk niet de tijd ervoor of alleen zakenmensen voor door de week. Na het ontbijt de taxi genomen richting het “centrum”. Nou is dat hier niet echt een centrum want overal waar je rijdt zitten winkeltjes, bizar hoeveel het er zijn. Nadat we aangekomen zijn bij de shoppingmall ( hadden ze ons naartoe gestuurd) verbaasden we ons wederom door de hoeveelheid kledingzaken, phone winkel, banken en eettentjes. Een souvenierwinkel die we graag hadden willen bezoek was/is er dus gewoon niet. Wel te dure winkels in deze mall, dus snel naar de straat toe. Helaas, weinig van onze smaak te koop. Wel nog een extra koffer voor handbagage gekocht ivm de kadootjes die we gekregen hebben. Heerlijke kleine zaak met 6 ontzettende leuke grieten die uiteraard ook met ons op de foto wilden, of in wel 30 x ongeveer. Maar we deden het voor die meiden graag, hoe leuk kun je geholpen worden vonden wij. Na deze koffer nog wat winkels/malls in en uit op zoek naar een echt Huaibei souvenier 😢, helaas. Snel terug naar hotel, zwemmen, biertje, eten en yahtzee spelen. Si Yu is al niet zo lekker fanatiek 😂😂😂, maar het blijft erg leuk. Zondag lekker uitgeslapen en plannen gemaakt. We wilden nog 2 privé dingetjes ( jullie weten wel, die we voor ons zelf houden 👍🤔) en naar het Xiantong Tempel complex in het Xiangshan Park. De Xiantong tempel ligt in het noorden berg Wutaishan in Shanxi. De tempel werd gebouwd in 58 -75 na C in de Youngpin periode van de oosterse Han dynasty ( 25-220 na C). De naam was destijds Dafu Lingjiu tempel. In de periode 386 - 534 van de noord Wei dynastie werd de tempel gedeeltelijk herbouwd en werd de tempel ook hernoemd nl. Huayuan Tempel. Tijdens de Tang, Ming en Qing (tot 1912 ) dynastie en de keizers in de Wallis en Kangxi periode zijn de tempels meerdere malen gerenoveerd en van naam veranderd. Toen in 1954 de communistische partij zich vestigde als regering van China, werden de zijhalen gerenoveerd. Hierna volgden velen gebouwen van het complex. Dit complex omvat 400 gebouwen die verspreidt liggen over 80.000 m2. Dit gezegd te hebben begrijpen jullie dat we deze niet allemaal bekeken hebben, maar de voornaamste hoofdgebouwen, hun boedha’s en een soort graven/herdekkingsgraafstenen. We keken ons ogen uit en het kwam als een verrassing dat dit zo mooi was. Ook hebben wierrook aangestoken en neergezet. Dit voor degene aan wie denken op dit moment. Je zult op de foto’s ook zien hoe prachtig en kleurrijk de hoofdgebouwen zijn. Aan de voorzijde van dit complex is een mooi park aangelegd waarin de tempel als een rivier is aangegeven waarin elke periode is beschreven op zwarte natuursteen. Dit tempelcomplex is een absolute aanrader voor bezoekers van deze omgeving. In het park was ook nog een kinderspeelplaats met wel 200-300 kinderen op een redelijk kleine locatie, maar hoe leuk was dit voor Si Yu. Aan alles wat er was deed ze mee en het mooie was dat ze nu dus totaal niet opviel tussen alle andere kinderen. Steen, papier schaar was hier op een schommelbrug boven touwen wel het populairste. Van links en rechts tegen elkaar tot 1 kant de andere zijde had bereikt. Ze bleven gaan die kinderen en bloedfanatiek ook nog. Hahahaha. Marjan en Si Yu waren hier en in het park het middelpunt van fotografie, iedereen wilde met ze op de foto. Blijft een ongewoon iets. Dit park met alles erop en eraan was het toetje en een mooi afscheid van Huaibei. Nu nog een taxi zien te veroveren en op weg naar het hotel voor zwemmen en een drankje. Van alles wat tot op heden hebben gedaan en gezien is dit toch wel het meest indrukwekkendste en mooiste. Huaibei did it 👍 en we love this place ❤️. Tot snel weerzien.

1. Martine:
    29 april 2018
    Wat heerlijk om te zien dat jullie in zo'n vogelvlucht zoveel te zien en beleven krijgen! X Martine
  2. Wybo::
    30 april 2018
    Berichte van Opa en Oma Damstra.
    Wat een geweldige belevenis om weer terug te zijn.
    Wat een emotie Si Yu weer op eigen bodem te zijn.
    Wij genieten van de prachtige verslagen van jullie reis
    Fijn dat Si Yu en jullie zo enthousiast zijn en er zo van genieten, dat was wel te voorzien.

Het is de Laatste week alweer geniet er nog maar veel van.

Heel veel liefs
    Knuffels voor Si Yu
    Pa en Ma. (Opa en Oma)
  3. Gerard, Kim en Petra:
    1 mei 2018
    Hoi kanjers, wat een indrukwekkende dingen maken jullie mee.
    Dankzij Online zijn wij nu gelukkig ook weer online, dus het eerste wat wij vanmorgen hebben gedaan is even helemaal bijlezen. We zijn zwaar onder de indruk, het ziet er allemaal zo geweldig uit! Wat een mooi land en we zijn toch zo benieuwd welke indrukken Si Yu allemaal opdoet!! We horen het graag als jullie weer terug zijn, maar daar moeten jullie nog maar even niet aan denken, eerst lekker genieten van jullie verdere reis!
    Kus van Gerard, Kim en Petra