Van Radison naar Tiananmenplein

3 mei 2018 - Beijing, China

3 mei,

zoals al eerder gezegd willen we proberen op deze reis dat te doen wat we 8 jaar geleden ook gedaan hebben toen we in China waren en papa en mama werden van Si Yu. Soms lijkt het allemaal wat mutserig, maar dit is ook wat Si Yu graag wilde. Hiermee laten we de oude herinneringen opnieuw beleven maar dan in een nieuwe herinnering die Si Yu ook meekrijgt. Toen was ze te jong, nu maakt ze het bewust mee

Het hotel Radison Sas blu was 1 van die herinneringen die veel leuke en positieve momenten opriep. Vanaf Schiphol hebben we als groep van 5 stellen de reis ondernomen en Radison was de uitvalsbasis voor allemaal. Hier vlogen we naar de provincies waar we moesten zijn en kwamen na een week weer terug, maar wel met zonen en dochter. We verbleven toen nog een week in Beijing, Radison. Hier maakten we samen of alleen uitstapjes zoals plein, verboden stad, dierentuin, winkelmalls en ook het zwembad van het hotel 😂. Hier hebben we samen mega hard gelachen om van alles en nog wat en hier hebben wij als 5 stellen met hun kinderen ( en ja, ook Kiara natuurlijk) hun eerste ervaringen gedeeld na een week papa en mama zijn. Aan het ontbijt met kinderen die de hele zaak doorvlogen en uit de directeurskamer gehaald moesten worden. Melk bij de jam gooiden waardoor de kok half in paniek raakte. Als ik nu nog tegen Peter zeg “doof en rompje”, dan valt hij om van het lachen. Weet het zeker.

We zijn er geweest, uiterlijk nog steeds hetzelfde, de lobby met de bar waar we toen nog mochten roken is compleet anders ( Tien, de koffie is nu net zo duur als toen de wijn ongeveer) het winkeltje is er niet meer, het restaurant wel. Iets verandert, maar grotendeels hetzelfde. We hebben er even koffie gedronken en Yasmine thee. Marjan en ik waren het er over eens, het had niet meer dat gevoel van toen, het was te veel verandert. Hierna zijn we naar de buren gegaan, de Carrefour, ook dit gaf goede herinneringen hoe vreemd dat ook klinkt. Even binnen geweest, wat boodschappen gedaan en toen op naar de overzijde van de weg. Yup, Pizzahut en KFC zaten nog steeds op deze zelfde locatie. Patatje gegeten en toen de taxi terug gepakt naar ons hotel Novotel Peace dichtbij de Austin Martin (yep, 300 m lopen op de hoek zit ie 👍👍).

Na het zwemmen hebben we besloten om naar het Tiananmenplein ( het plein van de Hemelse Vrede ) te gaan. Ook hier mooie, maar vooral hele koude herinneringen aan. In 2010 stonden we daar op 22 januari rond 16.30 uur te wachten tot de vlag gestreken werd, bij min 7 graden en windkracht 5/6. Je kunt je voorstellen hoe koud dat was.

Het Plein van de Hemelse Vrede is het grootste plein van de wereld met een een op van 440.000 m2 (880 m x 550 m). Er kunnen een miljoen op. Het plein heeft zijn vorm en omvang gekregen nade stichting van de volksrepubliek China in 1949. In het midden van het plein staat het Mausoleum van Mao Zedong, overleden in 1976 ( Veel Chinezen willen graag 1 maal in hun leven het mausoleum bezoeken). Tegenover het mausoleum staat een obelisk, het Monument voor de Volkshelden. Het staat precies in het midden van de Grote Volkszaal waar het parlement zitting houdt. Aan 1 zijde van de Obelisk staat een inscriptie van Mao, “Eeuwige doen aan de Volkshelden”. De vlag aan het begin van het plein wordt s’morgens bij zonsopkomst door troepen van het Volksbevrijdingsleger, bij zonsondergang wordt de vlag weer gestreken op ceremoniële wijze. Het is een must om dit zelf mee te maken. Zo strak dit georganiseerd is. Ook het verkeer op deze vreselijke drukke weg staat gewoon 10 tot 15 minuten compleet stil en niemand die klaagt of toetert. Indrukwekkend en ik heb een klein filmpje voor jullie gemaakt hiervan. Na het strijken werd het plein door bewaking en de aanwezige troepen in een sneltreinvaart “ leeggeveegd” en binnen 5 minuten stond er niemand meer. Ook indrukwekkend trouwens. Si Yu was helemaal uitgelaten en genoot enorm van deze happening.

Hierna zijn we op weg gegaan voor ons avondritueel, eten en een spelletje Yathzee. Op naar morgen, de Chinese Muur is dan ons doel. Nee nee, we gaan deze niet helemaal bekijken, alleen maar een klein stukje.

1. Peter:
    4 mei 2018
    Hahaha, alleen een rompje.....ja, wat waren ze van slag. Mooie herinneringen. Fijn dat jullie dat met elkaar opnieuw doen. Heerlijk om mee te lezen en de herinneringen terug te laten komen. Veel plezier.
  2. Eric & Vronie:
    4 mei 2018
    Hoi drietal!

Wat zijn jullie aan het genieten, zeg. Heerlijk. Voor Si Yu een geweldige ervaring, maar voor papa en mama ook. En nu met alle herinneringen van toen. Voor mij (V) leuk om te lezen en de foto’s te zien. Ik was ook op veel plekken waar jullie komen. Ik noem het maar het Mao plein. Immens groot en al die mensen...indrukwekkend. Lekkere blauwe luchten er bij, zie ik. Intussen hebben wij hier een aantal bbq dagen. Mogen niet klagen na een aantal verregende fietsdagen Achterhoek.
    Blijf genieten!