❤️ Bey Bey ❤️China❤️, Si Yu soon❤️

5 mei 2018 - Peking, China

5 mei,

Vanochtend normale tijd opgestaan om toch nog wat te doen. Het Plein van de Hemelse Vrede hadden we natuurlijk nog niet goed bekeken. 1 van onze mooiste foto’s destijds hebben we daar genomen, Marjan met Si Yu in haar armen. Die wilden we opnieuw maken. Daarnaast wilden we er gewoon zijn om te zijn.

Toch een beetje laat nog vertrokken vanuit het hotel, dus rond 11.00 uur liepen we in een redelijk tempo richting plein. Uiteraard in het achterhoofd om toch nog 1 doel ( voor mij dan) te verwezenlijken, nl het Mausoleum van Mao. Dus hoe dichterbij we kwamen, hoe sneller we ( ik) liep. Hup, daar was ie weer. Voordat je het Plein/ Verboden Stad in mag, moet je eerst door een checkpoint ( paspoort en bagage check). In de verte zagen we al rijen en hekken en erg veel mensen, maar gelukkig stonden die voor het museum te wachten. Snel door de check, door de tunnel en hoppa daar stonden. Nu nog even snel naar de rijen van Mausoleum want die sluit om 12.00 uur. Daar keurig om 11.45 uur aangekomen, kwam er we zo’n “handige” Verkoper dat we met hem meemoesten om de bagage weg te brengen. We begrepen er niets van, we wilden naar binnen maar dat mocht dus niet. Een 2-de aardige Chinese man vertelde dat we geen tassen mee mochten nemen en dat de 1-ste meneer ons wilde helpen deze naar een kluis te brengen. Ppfff, de tijd drong. Wij serieus hard rennend achter deze man aan, naar de overzijde van de straat ( rode stoplichten hebben we niet gezien🤔🤔), daar aangekomen tassen snel afgegeven, betaald, kaartje gekregen en nog harder terug rennen. Wederom zagen we geen verkeerslichten op rood staan want we moesten die man in de gaten houden. We moeten deze man toch enorm bedanken want hij had niets dan goede bedoelingen, tnx dus. En hop, we stonden binnen de hekken. Wauw, zouden we toch nog op tijd zijn?

Naar het Mausoleum zelf was toch nog 2 minuten lopen en achter ons waren niet veel mensen meer. Toch nog wat tempo erin en hoppa weer een checkpoint ( hoeveel checkpunten kun je binnen een checkpunt hebben ppffff). En ja hoor, die ook gehad en daar lopen we dan, op de trappen van het mausoleum. Wel goed de portier in de gaten houdend, je weet maar nooit. Zal toch niet ........ en we waren binnen.

Check, weer we doel afgevinkt. We kwamen in een grote voorhal met witte bloemen die bezoekers daar neerlegden voor Mao, op de wand een grote wandposter met Mao in de midden. Overal beveilingsmensen. Rustig lopen, rechtsaf richting de 2-de zaal. Opeens staat daar de Glazen sarcofaag met Mao erin. Levensecht, te goed uitziend bijna voor iemand die op 9 september 1976 is overleden. Nou weet ik natuurlijk niets van balsemen, maar mij is altijd verteld dat alles wat te mooi lijkt, niet klopt. Maar daarover moet het niet gaan. Het is indrukwekkend om te zien en bijna elke Chinees wil graag een x naar het Mausoleum. Dat hebben we dus nu gedaan, ook Si Yu is lang geweest. Je mag dus niet stilstaan. Je houdt dan de stoet op en er zijn gewoon elke dag nog steeds heel veel mensen hier. Maar als je daar loopt, zie je Mao dus liggen. Het stelt eigenlijk niet heel veel voor, is gewoon een mens geweest. Enige is dat ie een bekend iemand was/is. Je bent er ook zo voorbij, slaat links af en nog een x rechts en je bent alweer buiten. Het is wel een erg groot gebouw en waar je dus maar weinig van ziet.

Buiten aangekomen zijn we de tassen gaan halen en konden we weer foto’s maken. Op het plein met een springende Si Yu, je weet wel hoe 😂😂. Wat foto’s van de Obelisk ( het monument voor de volkshelden), het nationale Museum en de Grote Volkszaal ( hier zetelt het parlement). Vanaf de Verboden Stad gezien, linksachter, is het oude station van Beijing. Recht achter het Mausoleum staat de zuidelijke Zhengyangmenpoort. Ook erg mooi te zien, maar minder bekend. Iedereen staat aan de noordzijde. Toen was het tijd om te gaan, de aller-allerlaatste souvenirs weden bemachtigd en nog een biertje halen voor de middagborrel en we waren in het hotel. Pakken, passen en pakken. Gaat alles er wel in deze x?

De reis is nu bijna ten einde. Morgenochtend gaat om 4.20 uur de wekker en worden om 05.30 uur opgehaald. 06.45 uur gaat onze vlucht naar Zürich waar we aankomen om 11.20 uur.Vervolgens zitten we een uur later in het vliegtuig naar Amsterdam ( LX0728) met aankomst 14.10 uur.

Wauw wat een reis is dit geweest. In de blog hebben wij geprobeerd jullie mee te laten genieten van onze reis die wel een heel speciaal karakter had doordat wij In Huaibei een belangrijke missie hadden en waarvoor deze reis bedoeld was ook. Dit waren de privémomenten die wij binnen ons gezin, familie en directe vrienden houden. Daarnaast hebben wij geprobeerd alles te zien waarvan wij dachten dat ze leuk waren en Chinees zijn. Verhalen konden we niet allemaal kwijt, te veel, te leuk, te mooi, te speciaal, te ...... noem maar op. Die komen allemaal als we elkaar treffen. Te veel foto’s ook, maar we konden niet van de camera downloaden dus hebben we de mobiel gebruikt veelal.

Voor ons is deze reis fantastisch geweest, wij hebben het China van Si Yu beter leren kennen. Si Yu is er nu zelf geweest, heeft er rond gereisd, dingen meegemaakt, gezien en geroken. Morgen begint het leven weer en zien wij elkaar ook weer, wanneer ook maar. De foto’s komen nog, maar we hebben problemen met uploaden. Vandaar de paar die er staan. Iedereen bedankt voor de leuke reacties die jullie geplaatst hebben. We hebben ze met heel veel plezier gelezen.

Vanaf hier willen we Bo, Sjeng, Patrick en Helga een onwijze mooie vakantie wensen want die gaan zondag vlieg, naar China. Wij zwaaien onderweg naar jullie en hopen elkaar snel te zien voor elkaars verhalen.

Veel groetjes van Si Yu, Marjan en Roel Jan

1. Luna en Kitty 😘😘😘:
    5 mei 2018
    Heel mooI verhaal we hebben er van genoten 😘
  2. Ellen:
    Prachtig hooor! Wel thuis 😚
  3. Eric & Vronie:
    5 mei 2018
    Wat een mooie herinneringen hebben jullie bij thuiskomst!!
    Een hele goede reis terug.....
    Tot snel weer.
  4. Fam. Boots:
    5 mei 2018
    We hebben genoten van jullie verhalen, het was voor ons een unieke voorpret. Hele goede reis morgen en we zwaaien op Schiphol want wij vliegen om 16.00 uur. We spreken elkaar snel! Groetjes vanuit Reuver.
  5. Emmy:
    5 mei 2018
    Goede reis en tot morgen!
  6. Kyra:
    5 mei 2018
    Fijn dat ik mee mocht lezen, wat een enorme ervaring en herinnering voor jullie drie. Goede terugvlucht en sterkte met afkicken van China, tot gauw Liefs Kyra
  7. Jasper, Janet Ernst en Saskia:
    5 mei 2018
    Wat een mooie ervaring met zo ontzettend veel gouden momenten. Wij hebben genoten van jullie verhalen en foto's.
    Een hele goede reis terug...
    Liefs Jasper, Janet Ernst en Saskia
  8. Jacomine en Ronald:
    6 mei 2018
    Wat een mooie reis en wat leuk om het een beetje te kunnen meebeleven op deze manier! Goede reis terug en tot gauw!
  9. Gerard, Kim en Petra:
    6 mei 2018
    Jongens, wat een fantastische reis, en wat was het gaaf om elke keer met jullie mee te mogen lezen en kijken! Wat een ervaringen zal Si Yu hebben opgedaan en wat zal zij het helemaal bijzonder hebben gevonden... We wensen jullie een voorspoedige terugreis en hopen jullie snel te zien. xxx
  10. Gilbery:
    12 mei 2018
    Super nog niet alles gelezen maar ga ik zeker doen