De Verboden Stad ( 紫禁城 )

2 mei 2018 - Beijing, China

2 mei,

vandaag staat de verboden stad op het programma ( Zǐjinchéng, 紫禁城 ),de letterijke vertaling is eigenlijk “purperen verboden stad”. Het paleiscomplex heeft een op van 72.000 m2 ( 750x960), 9000 kamers en is ontworpen door een Vietnamese architect. De bouw is gestart in 1406 en voltooid in 1422 en was een vervanging voor de residentie die in Nanjing stond, Minggugong. Keizers van de Ming- en Qingdynastie regeerden vanuit hier hun rijk, in totaal waren dit er 24. De omringde muur is 10 m hoog en 3428 m lang met 4 prachtige wachttorens op de hoeken. De gracht erom heen is 52 m breed en 3800 m lang. De verboden stad bestaat uit 2 delen, het Binnenhof en het Buitenhof. Het buitenhof werd gebruik door de keizer om hofzaken en ceremonies af te handelen. Hier woonden ook de concubines, de paleiswachten en de eunuchen. Het Binnenhof waar de keizer woonde was voor de dagelijkse zaken. Links en rechts van de grote paleizen liggen 6 kleine paleizen en wat paviljoens. Het totale complex is vrij symmetrisch aangelegd. Een klein beetje achtergrond van dit grootste keizerlijke complex in de wereld.

Dus, wij vanochtend rustig aangedaan, geen haast, wederom mooi weer en lopend ( we zitten er maar 1,2 km vanaf) naar de verboden stad. Onderweg nog door een straatje ( old Beijing folk custom Street/ Wangfujing snack Street ) gelopen en hier zaten allemaal eettentjes waar ze achter de toonbank kookten/bakten en direct het eten verkochten op straat. Van levende insecten aan een sateprikker tot aan hele vogeltjes boven elkaar op een prikker. De geuren zijn trouwens wel heerlijk hahaha. Hier voorbij gelopen komen we aan op de hoofdweg die naar het Tianmenplein gaat. Vanaf deze zijde wilden we de verboden aanlopen.

Na wat chaotische taferelen op een kruising ( dit valt gewoon niet te omschrijven) kwamen we in een soort rij. Nou zijn we daar eerder geweest en de schrik sloeg toe bij mij. Als hier de rij begint, dan staan we ongeveer in een rij van bijna 1000 m was mijn gedachte !!! Gelukkig vertelde Marjan en Si Yu mij ( ik kan ook niet zonder beide ladies) dat ze een soort checkpoint zagen ( kon ook anders). Ook hier werd alle bagage door de scan gehaald en moest je je paspoort laten zien. Die hadden we gelukkig bij ons en 20 minuten later stonden we aan de poort van Tianmen oftewel, de poort van de hemelse vrede. Hierboven hangt het portret van Mao Zedong, de overleden leider van China.

Het is redelijk druk overal omdat blijkbaar dit een soort vakantie week is ook in China. Net voor de ingang werden de toegangskaarten verkocht voor de buitenlander, veel stonden er niet, dus het viel mee zou je denken. Maar ook hier, check check dubbelcheck, de paspoorten werden tot het laatste nummer gecheckt. Uiteindelijk konden we naar de toegangspoorten waar uiteraard de bagage toch nog maar een x door de scan moest. Binnen gekomen komt alles weer dubbel terug, nu 25 graden, toen onder 0. Nu met z’n 3-en, toen met z’n 9-en. Heerlijk. Nu kan Si Yu eindelijk genieten van wat nog wel een beetje weten. Weer een stukje prachtig China tot zich nemen. Wat een mooie gebouwen staan hier, hoe Chinees wil je het hebben. We lopen hier met echt duizenden over het pleinen en er stromen 10- duizenden door de poorten en misschien wel meer. Wat een heerlijke drukte. Overal kijken en maken we foto’s en ja, ook weer selfies. Wel uitkijken met Si Yu, ze lopen haar zonder pardon gewoon omver om zelf alles te kunnen bekijken. Dus, we staan constant rondom en naast haar zodat er niemand bij kan 💪. We hebben enorm genoten van het oude China en zijn tussendoor nog wat souveniershops ingelopen voor de nodige herinneringen natuurlijk. ( ik ken iemand van 8 jaar geleden die met tassen vol terugkwam hahahaha).

Ondertussen was het al 15.45 uur en we waren aan het einde van de verboden stad gekomen. Hier snel de laatste foto’s nemen en via de andere kant terug naar het hotel. Wat een tocht was dit weer en wat een voorrecht hier te mogen zijn en dit allemaal te kunnen zien en mee te mogen maken. In het hotel nemen we eerst 1 borreltje en gaan dan nog eventjes zwemmen. Altijd lekker na een dagje voetenwerk ( deze dag toch al snel weer 11 km gelopen en 29 etage, heerlijk zo’n app 😂😂). Snel een potje yahtzee, schoenen aan en op naar de Mac vandaag. We moeten voor het thuisfront ook nog wat souveniers kopen dus dat komt dan mooi uit. Als we rond 21.15 uur thuis wil Si Yu ( onder tussen verslaafd aan Yahtzee) nog 1 dubbel potje spelen en daarmee is deze wederom mooie dag ten einde. Ik typ nog even deze blog voor het thuisfront, morgen de foto’s erbij en weer een nieuw avontuur.

Het Radison SAS hotel voor oldtime memories en de supermarkt ernaast.

1. Ellen:
    2 mei 2018
    Leuk om te lezen. Ik was ruim 25 jaar geleden met Peter in de verboden stad. Toen kregen we, als rondleiding, een koptelefoon met de stem van Roger Moore 😄. Veel plezier nog daar
  2. Emmy:
    2 mei 2018
    Wat een heerlijk verhaal weet, je leest hoeveel jullie genieten daar.
    Veel plezier nog!
  3. Luna en Kitty 😘😘😘: