Goodbye Huaibei, Hello Beijing

1 mei 2018 - Beijing, China

30 april, met weemoed nemen we afscheid van Huaibei, de plaats waar wij blij van worden en waar Si Yu geboren is. Huaibei, tot snel weer. Beijing, here we come. Om 09.30 uur worden we door de chauffeur opgehaald en rijden we naar het treinstation van Xuzhou. Normaal een ritje van iets meer dan 1 uur, alleen door de drukte en ongelukken werd het meer dan 2 uur waardoor we dus bijna onze trein missen. De chauffeur heeft het laatste uur een constante puff laten horen omdat ie al in de gaten kreeg dat het krapjes werd. De laatste 2 km stonden we meer stil dan dat we reden en elke baan hebben we meerdere malen gehad en iedereen kreeg getoeter van hem over zich heen hahaha. Maar, hij slaakte een zucht van opluchting toen wij op het station stonden en hem al rennend uitzwaaiden want wij moesten ons nu nog met alle koffers een weg banen door hekjes, poortjes en controles. Maar ......., we hebben het gehaald. Nu op weg naar Beijing waar we 6 nachten zullen verblijven midden in het centrum. Onderweg ontzettend veel bouwprojecten gezien, het lijkt wel of elke stadje een stad moet worden, alleen maar hoge flatgebouwen en infrastructurele projecten. Waar stopt het? Rond 15.00 uur rijdt de trein het station Beijing Nan binnen en waren we op onze eindbestemming. Direct de chauffeur naar het hotel gevonden en om 15.35 stonden we voor de balie van hotel al in te checken. Heerlijk zo snel, biertje in de koeling en meteen even naar buiten, even Beijing weer snuiven. Wat een drukte hier, wat een leven, lekker hoor. Bij terugkomst eten in het hotel voor deze x en een paar potjes Yahtzee en snurken maar. 1 mei, na een heerlijk nacht slapen en een lekker ontbijt gehad te hebben, hebben we besloten vandaag de Beijing Zoo te bezoeken. In 2010 hebben we dit met onze adoptiegroep ook gedaan en hebben daar niet alleen veel gezien, maar ook veel lol gehad en goede herinneringen aan over gehouden. (Taxi verhalen onder anderen hahahah en oh Peter, de stokstaartjes zijn er nog steeds 😂). Met de taxi er naartoe en net voordat we er waren kwamen we vast te zitten. Marjan had het direct in de gaten, 1 mei is een nationale feestdag en dus iedereen vrij. Half Beijing ging waarschijnlijk naar de Zoo zo druk was het. De taxichauffeur crosste overal wat tussendoor, wees naar de Zoo, stopte de taxi midden op de ring en zei dat we tussen alle hekken door maar naar het trottoir moesten lopen hahaha. Maar wel oké anders hadden we erg lang in de file moeten staan. Door alles en iedereen een weg gevonden, kaartjes gekocht en we waren binnen. Alsof we gisteren binnenstapten, zo herkenbaar. Beijing Zoo is in 1906 gesticht tijdens de Ming dynastie en hiermee 1 van de oudste dierentuinen in China. Het heeft een oppervlakte van rond 95 hectare en herbergt meer dan 450 landdieren en 500 waterdieren. Het is bekend om de variëteit aan dieren waaronder de reuze en rode panda, de Zuid Chinese tijger enz. Meer dan 6 miljoen bezoekers trek de dierentuin elk jaar. Zoals veel parken in Beijing zijn hier klassieke tuinen en natuurlijke rotspartijen in het park verwerkt. Eerste checkpunt waren de panda’s dus hop daarna toe. Heerlijk om er zoveel te zien en wat blijven het fascinerende leuke dieren. Het lijken soms net poppen als ze slapen. Te veel foto’s gemaakt natuurlijk, maar die zoeken we thuis wel uit. In de Panda Olympic Hall waren 8 jaar geleden nog een paar panda’s die met elkaar speelden en rolden, helaas waren er nu maar 2. Maar wat is helaas als je ze kunt zien. Na de panda’s wilden we graag het Aquarium ook zien, dus door de menigte naar het Aquarium toe. Onderweg nog een levensgrote leeuw gespot, kaartje gekocht en we waren binnen. Wat is dit toch een mooi ingericht gebouw. Het aquarium opende de deuren in 1999 en is de grootste in China. Het heeft een oppervlakte van 120.000 m2 en is een bijzonder mooi gebouw. Hierna een dolfijnenshow meegemaakt, wat souveniers gekocht, een patatje uiteindelijk kunnen scoren en het was alweer 16.00 uur. Het begon ook wat te druppelen en we waren er niet echt op gekleed. Buiten de dierentuin gekomen zijn we eerst wat van de drukte weggelopen en de eerste taxi die we zagen stopte gelukkig direct ( we kennen namelijk andere verhalen 😂😂). Keurige chauffeur en na een half uur was het hotel in zicht. Lekker zwemmen nu en even relaxen van een heerlijke dag Beijing. We zijn bij de buren gaan eten, een Chinees restaurant hoe kan het ook anders. Zolang we hier rondzwerven zullen we dat blijven doen met af en toe een ondeugend uitstapje ( Mac/Pizzahut/KFC). Alweer een dag China voorbij, morgen een nieuwe dag, een nieuw verhaal ( de Verboden Stad 紫禁城) Voor nu gaan wij slapen.

1. Luna en Kitty 😘😘😘:
    1 mei 2018
    Wat een mooie foto's in de dierentuin en het was 1 mei en dat is een feestdag heb ik begrepen en iedereen is vrij en dat was bij ons ook zo ,ik heb het nog meegemaakt in de vorige eeuw dat ik niet hoefde te werken hahaha maar dat is een drukte daar in dat Beijing dus morgen in de Verboden stad we verheugen erop ,Groeten van Luna en Kitty 🈯🉐🈹 ( ik weet niet wat er staat hahaha)
  2. Martine:
    1 mei 2018
    Blij om te zien en lezen dat jullie zo aan het genieten zijn! X Martine
  3. Jacomine en Ronald:
    1 mei 2018
    Wat maken jullie toch veel mee daar. Naar de dierentuin op een nationale feestdag, dat klinkt bekend! Veel plezier morgen!
  4. Fam. Boots:
    1 mei 2018
    Het volgende punt in jullie reis is al weer aangebroken. Wat herkenbaar, de drukte van Beijing, naar de dierentuin met de taxi, panda's zien en heerlijk eten! Het restaurant van "de buren" was 6 jaar geleden ook onze vaste stek en daar zullen we volgende week ook zeker weer een keer eten :) Veel plezier in Beijing!
  5. Eric en Vronie:
    2 mei 2018
    Ja, er gaat niks boven Yasmine thee! Wat een heerlijke reis!
  6. Gerard, Kim en Petra:
    5 mei 2018
    Geweldig genieten nog maar.