Tis zover, China here we come

21 april 2018 - Shanghai, China

Vrijdagochtend gaat de wekker om 06.15 uur naar een nacht niet/bijzonder slecht slapen. Alles nog 1x checken en dan op weg. De eerst hobbel een buurman die we tegenkomen, maar wel weer een mooie foto maakt ( dank je wel Patrick👌). Hierna breekt net voor de metro een wieltje van de koffer af, vervolgens helpt het OV ons ook niet door niet op tijd te rijden en dus de rechtstreekse aansluiting te missen naar Schiphol. Ach, we zijn er uiteindelijk gekomen en hebben ons ingecheckt en zijn zelfs door de douane gekomen 😂

Zoals de uurwerken altijd op tijd lopen, bleek Swissair toch wel de tijd wat kwijt te zijn. En dan duurt wachten lang. Anderhalf uur vliegen naar Zürich ging prima, kwamen we daar toch nog wel een favoriet modelletje tegen van me, helaas geen pasje bij me. De Austin bleef staan dus.

Op naar hal E en gate 56, hier staat vliegtuig ( een Airbus )dat ons naar Shanghai graat brengen al klaar. Wederom een redelijke vertraging. Hier stond een mega grote groep Chinezen ( ook wel weer logisch) die hun toeristische rondreis Europa hebben afgerond en nog wat inkopen hadden gedaan blijkbaar. We zaten met z’n 3-en lekker wat achterin en kregen genoeg te eten en te drinken. Wel een slechte nacht waarin we wederom niet konden slapen. De vlucht van 12 uur duurt dan erg lang en je kijkt de kilometers van het scherm af. Maar dan wordt de landing ingezet en weet je dat de beloning er aankomt. China, Shanghai en de rest.

Om precies 07.23 uur Shanghai time is Si Yu weer terug op Chinese bodem, na 8 jaar en 3 maanden. Helemaal weer “wakker” gaan we vol goede moed gaan we naar de douane, waar de goede moed iets zakte. Rijen rijen en wachten en wachten. Elke letter van iedereen die er stond werd gecheckt, maar na een uur wachten hebben we ook dat overleefd. Toen de koffers nog even pakken, die laten checken en de chauffeur stond al te wachten. Met de auto naar ons hotel ging prima, 45 minuten rijden, uurtje wachten in het hotel op onze en toen konden we eindelijk slapen na dit 2 dagen eigenlijk niet gedaan te hebben.Heerlijk dus en erg erg welkom.

Na 3 uurtje slapen, snel opknappen en onderweg naar de vanouds Bund of Shanghai, boulevard langs de Huangpu River. De bund is 1 van de meest toeristische plekken in Shanghai. Hier vind je veel veel kantoren van banken, consulaten en noem maar op. Heel heel veel mensen en dat voelt toch wel heerlijk. Onderdeel te zijn van zo’n mega grote  stad waar altijd wel iemand ergens is. De winkeltje met hun leuke pruldingetje en al de kleine eettentjes overal en nergens. Een politieagent die in zijn uppie op een te groot kruispunt staat, bij voetgangersoversteekplaatsen waar je maar 1 kant op mag omdat er zoveel mensen lopen dat het niet anders kan. Bizar, te leuk om te zien, te grappig omdat wij dat niet kennen. Wat een dag was dit.

Het is gek om te weten dat je nu al tijd te kort komt, je niet alles kunt doen kunt zien kunt beleven. Maar vandaag was een wel een dag die we nooit meer vergeten,  de dag dat Si Yu weer in China was, het land waar ze is geboren en waar ze heeft gewoond.

We kunnen dus geen Whatsapp of andere Google producten gebruiken/ ontvangen.

1. Emmy:
    21 april 2018
    Heerlijk om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en wat een bijzondere ervaring moet het zijn om daar weer te zijn, zeker voor Si Yu die dit nu allemaal bewust mee gaat maken, maar ook voor jullie!
    Nou een fijne tijd daar en ik verheug me al op de volgende blog! Liefs Em
  2. Eric en Vronie:
    21 april 2018
    Sjonge wat een boel ervaringen en indrukken tegelijk! En wat moet het leuk zijn om tussen de meest fantastische skyscrapers langs de winkeltjes en eettentjes te dwalen. Dit is nog maar het begin van jullie grote avontuur. We zijn reuze benieuwd naar verdere verhalen!👍🤗
  3. Ellen:
    21 april 2018
    Leuk om te lezen! Fijn dat jullie er nu zijn. Veel plezier de komende dagen 😚
  4. Martine:
    21 april 2018
    Veel aan jullie gedacht! Fijn om te lezen dat jullie er eindelijk zijn! Geniet ervan! Dikke kus, Martine
  5. Wybo::
    21 april 2018
    Een geweldige ervaring voor jullie en wat leuk om jullie te volgen op deze mooie reis.
    We zullen morgen, zondag dus, het leuke verslag en foto's aan opa en oma Damstra
    laten zien. Veel plezier en vooral genieten.
    Groetjes, Sietske, Wybo, Kayan, Astrid en Jorvik.
  6. Familie Schutte:
    22 april 2018
    Hoi, ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jan, de vader van een Chinese jongen die ook Si Yu heet. Onze Si Yu is ook in januari 2010 geadopteerd, maar vanuit Baotou (Binnen-Mongolië). Hij wordt volgende week 12. Wij willen volgend jaar de reis naar China maken, als Si Yu klaar is met de basisschool.
    We vonden je blog omdat we mail krijgen van Google bij alles wat er op internet verschijnt met Si Yu in de tekst. Het blog van onze Si Yu staat op http://siyu.nl (en er is al heel lang niets meer op geplaatst).
    Genoeg over ons. Leuk om te lezen wat jullie doen, we hopen dat jullie een hele mooie reis gaan maken en dingen gaan (terug) zien. Ga herinneringen maken, veel plezier. We zullen jullie blog volgen.
    Groetjes,
    Jan, Renata & Si Yu (思雨)
  7. Patricia:
    23 april 2018
    Heel veel plezier en vooral genieten van jullie reis.
    We zullen jullie blijven volgen, groetjes van jou vrienden aan de Lucie Vuylstekeweg :)