Huaibei, mijn geboortestad

26 april 2018 - Huaibei, China

26 april 2018

Vanochtend het laatste dagje super-de-luxe Hilton familie kamer met “directeursstoel 😢”, maar het ontbijt was wederom geweldig. Overkomt jullie dat wel eens. Er is zoveel te krijgen maar dat je dan opeens niet meer weet je wilt eten. Nou, zo voel ik me bijna elke dag hier wat betreft eten. Marjan en vooral Si Yu weten het wel, ik kan geen keuze maken bijna, ppffff. Dus misschien een klein beetje te gehad maar ach, sporten we er ooit wel weer eens vanaf toch 🤔? Si Yu weet alleen de weg te vinden naar paksoi, zeewier, watermeloen, witte bonen in tomatensaus. Dus gezond eten. Hierna snel naar boven, koffer klaarmaken en uitchecken.

Om half 11 kwam Ding ( onze mega aardige, leuke en erg goede gids) ons halen met de chauffeur om af te reizen naar ons doel, Huaibei, de geboortestad van Si Yu. Verschillende sites geven verschillende afstanden op maar wij houden het op rond de 300 km. Dus 3 a 4 uur reistijd, wat ook de gids bevestigde. Onderweg heeft Ding ons van alles en nog wat verteld over de adopties, de bergen, China en noem maar op. Het eerste deel kletste hij dus 1 compleet uur achter elkaar ( officiële Marjantijd). Maar, erg erg gezellig dus en hij is gewoon een enorme trotse Chinees en das zo mooi om te zien en te beleven. We hebben hem vragen gesteld en beantwoord gekregen. Si Yu heeft nog wat gratis les Chinese les gehad ( blijven toch Nederlanders hè) en we hebben gevraagd of Ding de naam van Si Yu kon uitspreken in het Chinees. Allemaal leuk voor later nl. Onderweg veel landbouw gezien maar ook veel bouwactiviteiten. Overal wordt volop gebouwd, de lucht in vooral.

Huaibei ( 淮北) is een stadje in het noorden van Anhui en betekent “ noordelijk van de rivier”. Destijds herbergde het stadje ongeveer 500.000 inwoners en nu zou er over de miljoen mensen wonen. Aan de randen van deze stad en op de lege plekken in de stad, wordt gebouwd. Overal herrijzen nieuwe wijken, appartementen gebouwen en zakelijke gebouwen. Deze provincie ( Anhui) heeft aan de basis gestaan van de economische vooruitgang van China, in Hefei, Anhui is het begonnen. Waar het vroeger ( voor 1977) een provincie was waar mensen liever niet werkten, maar vooral naar de grote steden gingen om te bedelen, is daar na ‘76 een einde aangekomen. Hefei is op dit moment de 3-de belangrijkste produktiestad van China. De eerste communicatiesatelliet is in deze provincie ontworpen, net als de gebogen beeldschermen. Hiervan staat 1van de grootste fabrieken ter wereld. Hui-zakenmensen staan bekend om hun kundigheid en eerlijkheid. Kortom, een provincie die in China als voorbeeld is genomen. Dit alles meegekregen van een zeer zeer trotse gids Ding die uit Hefei Anhui komt.

Rond 14.00 uur zijn we aangekomen op ons 4-de adres deze vakantie, 5 sterrenhotel Kouzi in Huaibei. Wel aan een onderhoudsbeurtje toe ( zijn ze dus ook flink mee bezig) en een paar Engelse lessen, maar verder helemaal oké. Groot, ruim, normale kamer waar we met z’n 3-en gezellig slapen, mooi uitzicht en lekker zwembad. Dus helemaal oké. Temperatuur is ook prima, morgen 28 graden, dus ..... zweten hahaha. Vanmiddag eerst boodschapjes gedaan en toen meteen het zwembad ingedoken, badmuts verplicht pffffff. Daarna drankje gehad op ons “ balkon” met uitzicht op de golfbaan. Na het avondeten hebben we even een kleine wandeling gemaakt en hebben we Si Yu voorbereid op de dag van morgen dat we het kindertehuis gaan bezoeken.

Voor nu wordt het lekker vroeg slapen en uitrusten, morgen wordt een bijzondere dag voor Si Yu en ons.

Wij wensen jullie in Nederland vrijdag allemaal een hele mooie Koningsdag toe en vooral Emmy en Maureen heel veel succes op de Koningsmarkt in Voorburg. Wij missen het nu al nl en zullen er volgend jaar weer bij zijn.

Vrijdag zullen wij een klein update geven van onze reis omdat we dit moment vooral binnen ons eigen gezin en familie willen delen. Sommige momenten zijn ons te dierbaar om die te delen, maar dat zal voor iedereen duidelijk zijn.

1. Luna en Kitty 😘😘😘:
    26 april 2018
    Succes Si Yu en Marjan en Roel in de geboortestad van Si Yu en morgen een speciale dag voor jullie ,we denken aan jullie , groeten en veel liefs ,Luna en Kitty ❤❤❤
  2. Eric en Vronie:
    26 april 2018
    Wat beleven jullie veel - en Roel Jan vooral tijdens het hoogtepunt van de dag: het ‘grand’ ontbijt! Maar belangrijker zaken dienen zich aan: Si Yu op weg naar haar roots. Heel mooi en vanzelfsprekend dat jullie dat met elkaar willen delen (zonder ons op jullie lip). Gaat wel heel snel allemaal! Geniet er met volle teugen van!
  3. Kyra:
    26 april 2018
    Wat een bijzondere dag morgen, mooie herinneringen voor jullie allemaal liefs Kyra
  4. Emmy:
    26 april 2018
    Bijzondere dag, denk aan jullie. ❤️

Staat je goed die badmuts.., jij kan ook alles hebben!🤪
  5. Fam. Boots:
    26 april 2018
    Terug op de geboortegrond van Si Yu, hoe bijzonder. En morgen zal nog specialer zijn! Wij wensen jullie een mooie dag samen morgen.
  6. Eric & Vronie:
    26 april 2018
    Wat een knappertjes in dat zwembad, zeg. Lekker zo’n dag een beetje bijkomen, want REIZEN kost veel energie. Hoe dan ook is het wel een geweldige ervaring voor jullie drietjes. Zijn zo benieuwd hoe Si Yu het ervaart in haar China te zijn.
    Jullie hebben heerlijke temperaturen. Hier schijnt de zon heel behoorlijk, maar het is echt koud. Koningsdag zal best aardig weer worden, misschien een beetje de bibberde, maar ach....
    Lekker genieten!!!!! X
  7. Martine:
    27 april 2018
    Ik denk extra veel aan jullie nu, wat spannend en ontroerend! X Martine
  8. Wybo Ritsma:
    30 april 2018
    Opa en oma vinden heel bijzonder om jullie te volgen op deze manier.
    Groetjes en heel veel plezier. Opa en Oma Damstra.